Nieuwsbrieven verzenden - voordelen

Brievenbus

Nieuwsbrief verzenden - direct mail

Er zijn op het gebied van direct mail veel manieren om reclame te maken of nieuws te distribueren. Social media is niet weg te denken maar het effect is moeilijk meetbaar. 'Likes' e.d. zijn leuk maar zijn niet goed te kwantificeren in extra omzet. Social media zijn eerder geschikt voor branding, ook wel voor klantenservice en het genereren van leads.
Digitale nieuwsbrieven geven de meeste waar voor uw geld. Ze zijn zeer geschikt voor verkoop, in de ruimste zin van het woord.

In vergelijking met een papieren versie heeft een nieuwsbrief of e-mailing veel voordelen:
  • Geen kosten voor papier en drukwerk.
  • Geen kosten voor versturing (enveloppen, porto- of bezorgkosten).
  • Minder of geen kosten voor opmaak.
    Voor een traditionele mailing heeft u meestal een graficus of drukker nodig voor een professionaal eindresultaat. Maar ook voor een fraaie e-mailing is soms hulp gewenst. Als u handig bent dan kunt u - met hulp van een grafisch programma - zelf een webpagina opmaken en deze vervolgens importeren en versturen in NieuwsSprinter.
    Als u een enkele afbeelding wilt versturen, zoals een productfoto of kerstkaart, dan gaat het helemaal gemakkelijk met een Quick Card: u geeft aan om welke foto het gaat, typt desgewenst een tekst en voilà, de nieuwsbrief kan verstuurd worden.

    In de meeste gevallen wilt u natuurlijk nieuwsbrieven maken met een nette, complete layout in uw huisstijl. Dit zorgt voor een goede herkenbaarheid bij uw abonnees. Laat dan eenmalig een CMS-template maken. Dit is een raamwerk waarbinnen u per keer aangeeft welke foto's of tekst er gebruikt moeten worden. Dan heeft u geen omkijken naar de layout en kunt u zich toeleggen op de inhoud van de nieuwsbrief.
    Ook het verzorgen van de content kan geautomatiseerd worden. Als u een nieuwspagina op uw website heeft dan kunnen artikelen daarvan met één klik worden overgehaald naar de nieuwsbrief. Op dezelfde manier kunnen productaanbiedingen worden overgenomen en in één moeite door kunnen de items in de nieuwsbrief voorzien worden van de juiste links naar uw website.
  • Toepasbaar bij producten met een lage prijs.
    Een ouderwetse direct mailing is niet rendabel bij goedkope producten. Vanwege de lage prijs is een direct e-mailing een ijzersterk alternatief.
  • Korte tijd tussen idee en het verzenden.
    Zeker bij het gebruik van Quick Cards of NieuwsSprinter-templates kunt u binnen enkele minuten na het bedenken van een actie de mailing daadwerkelijk verzenden. Ook als u op reis bent kunt u bijvoorbeeld vanaf uw hotel een mailing versturen.
  • De reactietijd van de ontvanger is kort. Dat is ideaal voor alle vormen van lastminute-aanbiedingen: niet alleen voor reizen maar ook beperkt houdbare producten en niet verkochte kaartjes van voorstellingen.
  • Reacties op een e-mailing zijn eenvoudiger te meten. NieuwsSprinter kent hiervoor real-time marketinggegevens / statistieken.
    Tesamen met het vorige punt levert dit een extra voordeel op. Na een (kleine) proefzending kunt u snel zien hoe succesvol uw campagne is. Bijsturen is direct mogelijk waardoor de volgende mailing effectiever is.
  • Gerichte verzending naar doelgroepen.
    Bij een mailing op papier wordt de informatie veelal naar het complete adressenbestand gestuurd. Tenzij u gebruikmaakt van de diensten van een marketing fullfillment-bedrijf, maar dan praten we over grote en kostbare marketingacties.
    NieuwsSprinter kent acht selectie-opties [Extra-versie] die u zelf mag toekennen. Enkele veel voorkomende selecties zijn:
    • Taal
    • Land
    • Regio
    • Klantengroep
    • Interessegebied
    • Leeftijd(scategorie)
    • Man/vrouw
    • Omzetcategorie
    Per verzending geeft u aan naar welke doelgroep de mailing verstuurt moet worden. Combinaties van de opties zijn mogelijk. Zo kunt u een mailing sturen naar Engelssprekende mannelijke klanten in Nederland die hebben aangegeven in een bepaald product of dienst geïnteresseerd te zijn.
    Lees over het nut van segmentatie bij nieuwsbrieven.
  • Vaker mailings verzenden.
    Veel van bovenstaande punten maken het gemakkelijker en zeker rendabeler om vaker een digitale nieuwsbrief te versturen. Het verstevigt de band met uw klanten (loyaliteit) en vergroot uw naamsbekendheid. Bij introductie van een nieuw merk of product is herhaling een must.
  • Als u de e-mailing op de juiste manier opzet (de lezer nieuwsgierig maakt) en links aanbrengt naar uw website, vergroot u niet alleen het aantal bezoekers van uw website, maar creëert u hiermee nieuwe online verkoopkansen.
  • Milieu-vriendelijk.
    Een traditionale mailing gebruikt veel papier en inkt. Voor de distributie zijn vrachtwagens en auto's nodig. En veel mankracht. Een digitale mailing is schoner en efficiënter.
    Een moderne marketeer zou zeggen: een e-mailing is groen en ecologisch verantwoord. En CO2-vriendelijk! Wat is groen, ecologisch verantwoord en CO2-vriendelijk? Een digitale nieuwsbrief!

Verzend daarom nieuwsbrieven, met NieuwsSprinter

De directe kosten van één verstuurde papieren mailing zullen zeer waarschijnlijk de jaarlijkse kosten van NieuwsSprinter overstijgen!

Kortom: direct e-mail is snelle en goedkope manier om uw producten of diensten onder de aandacht van uw (potentiële) klanten te brengen. Deze wijze van communicatie is ideaal voor het genereren van bezoekers (traffic) naar uw website of echte winkel, het zorgt voor extra verkoopkansen (leads) en het verstevigt de binding met uw klanten.
Toch heeft een 'papieren mailing' ook zijn waarde, net als andere marketing-uitingen.

Advertenties in traditioneel drukwerk zoals bijv. een verenigings- of clubblad worden vervangen door de digitale tegenhanger: de banner. Een banner kan op allerlei manieren in een nieuwsbrief worden toegepast. Bij een directe link naar een website is hij effectiever dan een vermelding in een papieren nieuwsbrief.

Geen nadelen aan verzenden direct mail?

Geen enkel nadeel aan direct e-mail? Een nadeel van e-mailadressen in het algemeen is dat mensen regelmatig wisselen van e-mailadres. Geef de abonnees daarom de gelegenheid om makkelijk van adres te veranderen. NieuwsSprinter maakt dat mogelijk. Een extra link in de nieuwsbrief om het e-mailadres te wijzigen is erg zinvol.

En Twitter?

En Twitter bijvoorbeeld? Dat is een andere manier van communicatie. Het gaat om korte berichten die iets persoonlijks van de schrijver meedelen, of verwijzen naar een website. Een lezer moet zich abonneren; hij of zij wordt 'follower' van de schrijver. Een reguliere klant of lezer wil alleen een wekelijks of maandelijks overzicht met nieuws of aanbiedingen ontvangen. Twitteren is een medium naast nieuwsbrieven, voor mensen die alles willen weten over de twitteraar.

Om nieuwsbrieven te verzenden heeft u nieuwsbrief-software nodig.

Lees ook