Onderwerpen of content voor een nieuwsbrief

Brievenbus

IdeeŽn voor onderwerpen voor nieuwsbrieven

Wilt u regelmatig een nieuwsbrief verzenden maar heeft u een tekort aan nieuws voor de nieuwsbrief? Hieronder staan een aantal onderwerpen of thema's waaruit u kunt putten. Pas ze aan uw eigen organisatie of doelgroep aan.

Onderwerpen nieuwsbrieven / content

  • Laat werknemers aan het woord, over hun werk, over interessante hobby's.
  • Idem voor klanten, gebruikers, directieleden.
  • Geef aandacht aan leveranciers, puur informatief of in de vorm van een advertorial.
  • Gebruik banners, voor eigen producten of voor derden.
  • Gebruik de branche-organisaties voor achtergrondinformatie, statistieken en onderzoeken.
  • Als het product zich ertoe leent vertel hoe het vroeger werd gemaakt of verkocht. Vergelijk het gebruik of fabricageproces met dat in andere landen.
  • Vertel over bijzondere toepassingen van uw product of dienst.
  • Beschrijf anecdotes van (buitendienst)medewerkers, servicemonteurs e.d.
  • Stel (nieuwe) medewerkers of leden van de vereniging voor.
  • Geef tips en trucs, vertel wist-u-datjes.
  • Prijsvragen zorgen voor interactie. Publicatie in een volgende editie en/of op de website zorgt voor extra traffic of geinteresseerde lezers.
  • Stel wedstrijden op voor de meest originele toepassing van een product.
  • Vertel iets over uw nieuwe producten, diensten of branche-ontwikkelingen. In diverse branches zoals mode en horeca brengt een wisseling van het seizoen automatisch nieuwe collecties of producten met zich mee.
    Meer info over marketing horeca
  • Details van een productieproces kunnen interessant worden als ze goed worden beschreven. Video kan het een extra dimensie geven.
  • Nieuwbouw, verbouwingen of verhuizingen kunnen de groei of het succes van de onderneming onderstrepen.
  • Vermeldt beurzen, seminars of belangrijke gebeurtenissen in het vakgebied.
  • Doe verslag van open dagen en beurzen (met foto's).
  • Vertel als uw bedrijf of vereniging in de pers wordt genoemd of sponsoractiviteiten ontplooit.
  • Geef jubilarissen aandacht.
  • Haak in op de actualiteit.
  • Mijlpalen: aantal klanten, aantal lezers nieuwsbrief, verkochte producten, omzet e.d.
  • Top-lijstjes, bijv. de 10 meest verkochte artikelen of de meest opgevraagde informatie.
  • Voor-informatie over nieuwe producten, speciale acties en uitverkoop.
  • Verstuur lastminute-aanbiedingen: of het gaat om vliegtuigstoelen, niet volgeboekte voorstellingen of een hotel of restaurant met te weinig boekingen: een mailing hierover is snel verstuurd. Mogelijk boort u hiermee zelfs een extra categorie klanten aan.
  • En, niet te vergeten, voer acties. Een reclame is meestal bedoeld om extra verkopen te genereren maar het kan even goed een kapstok zijn om te kunnen mailen.

Content-curatie: verzamelen van informatie

Een speciaal type nieuwsbrief wordt gevormd door het cureren van gegevens. Een nieuwsbrief is daarbij een verzameling van artikelen of links. De onderwerpen sluiten allemaal aan bij de interesse van de doelgroep. Meestal zal het content van derden betreffen, het kan zelfs een verzameling van andere nieuwsbrieven zijn. Degene die de informatie verzamelt wordt curator genoemd.
De lezers van de nieuwsbrief moeten de content zien als een service, zij hoeven immers zelf niet meer op zoek te gaan naar de recente en goede informatie. Het is nog mooier als u als verzender wordt gezien als thought leader (guru).
Dit soort verzamel-nieuwsbrieven zijn een moderne vorm van knipseldiensten. Bij gerichte targeting zijn ze interessant voor adverteerders. Wanneer u de nieuwsbrieven verstuurt ter promotie van uw eigen naam of product dan voegt u waarschijnlijk liever een subtiele verwijzing voor uzelf toe. Let op met auteursrecht bij het overnemen van informatie van anderen. Het publiceren van links naar artikelen van derden is toegestaan.

Bij dit soort nieuwsbrieven bestaat het gevaar dat er te veel informatie in ťťn editie geplaatst wordt. Dit veroorzaakt keuze-stress bij de lezer. Oplossingen hiervoor zijn gerichtere mailings of een keuze tussen bijvoorbeeld een wekelijkse versie en een maandelijkse.

Specifieke momenten om een mailing te versturen

  • Kerstmis / nieuwjaar.
  • Valentijnsdag, Moederdag, Vaderdag.
  • Melding gewijzigde openingstijden of sluiting bij feestdagen en vakanties.
  • Vakantieperiode (i.v.m. speciale aanbiedingen)
  • Start nieuw (verkoop)seizoen.
  • Koopavonden, opendagen.
  • (Her)opening, speciale gebeurtenis.
  • Einde van de maand, als de salarissen binnenkomen.

NieuwsSprinter kan tijdelijk naar een hogere versie worden omgezet zodat u probleemloos extra mailingen kunt versturen.

Lees ook