Goede, succesvolle nieuwsbrief

Brievenbus Elke organisatie is anders, zo ook elk product of elke dienst. Daarnaast is het belangrijk - bij elke publiciteitsuiting - stil te staan bij het doel van de actie of campagne.
Vanuit onze ervaring en puttend uit enkele marketingwijsheden hebben we een lijst met aandachtspunten samengesteld.
Diverse methoden om nieuwsbrieven te maken.

Aandachtspunten voor een goede nieuwsbrief

  • Bedenk dat een lezer - net als u - meerdere e-mails en nieuwsbrieven per dag ontvangt. Uw digitale nieuwsbrief moet daarom concurreren met andere mailings. U heeft slechts enkele seconden om indruk te maken op de lezer; bij het 'scannen' van de nieuwsbrief besluit hij of zij (onbewust) of het de moeite waard is om verder te lezen. U moet die scantijd dus goed benutten.
  • Beperk het aantal onderwerpen in een nieuwsbrief.
  • Houd de onderwerpen kort. Vermeld een link voor meer informatie (Toelichting). In een aantal gevallen zijn langere teksten wel geoorloofd. Dat is het geval als u zeker weet dat alle lezers uitgebreide informatie op prijs stellen, zoals bij leden van een vereniging. Ook als u geen website heeft of wilt dat de lezers n.a.v. de mailing direct uw fysieke winkel of restaurant bezoeken.
  • Een lezer scant de inhoud van een digitale nieuwsbrief, net als een webpagina, snel van linksboven naar beneden.
  • Per onderwerp of paragraaf geldt dat de eerste woorden het belangrijkst zijn; de lezer bepaalt daarmee of hij of zij doorleest.
  • De onderwerp (subject) van het bericht is bij voorkeur niet te lang, het kan afgekapt worden. Het bepaalt mede of een lezer het de moeite waard vindt om uw mailing te openen.
  • Gebruik foto's om aandacht te trekken naar de onderwerpen van de mailing. De foto's moeten de tekst ondersteunen, vermijd daarom willekeurige mooie plaatjes.
  • De visuele elementen van uw huisstijl (logo, kleuren) mogen niet overheersen om te voorkomen dat de eigenlijke content onvoldoende opgemerkt wordt. Bij het 'scannen' van de html nieuwsbrief moet de aandacht naar de juiste plek worden geleid.
  • Gebruik korte zinnen en vermijd moeilijke woorden, rekening houdend met uw doelgroep.
  • De teksten mogen niet over de volle breedte lopen; bij een breed geopend venster leest dit bijzonder onprettig.
  • Controleer altijd de spelling van de nieuwsbrief, en alle links die erin voorkomen. Doe dat bij voorkeur in recente versies van Outlook, Gmail, Hotmail/Outlook.com en een mailprogramma als Thunderbird. Hiermee ondervangt u de meeste uitzonderingen qua opmaak.
  • Als het doel van de mailing is om iets te verkopen vergeet dan de 'call to action' niet. Anders blijft uw aanbieding vrijblijvend.
  • Zorg dat de landingspagina's op uw website actueel zijn. Voor de lezer moet de informatie hier een logisch vervolg zijn op het volgen van de links in de e-mail nieuwsbrief.
  • Beperk het aantal fonts en fontgroottes. Niet iedereen heeft alle fonts geïnstalleerd. Wanneer weergave in een speciaal lettertype belangrijk is, maak dan plaatjes van de teksten.
  • Gebruik in tekst geen onderstrepingen, behalve voor links. Eenvoudige accenten kunnen worden gelegd met cursief of vet. Het schrijven van woorden compleet in hoofdletters wordt als schreeuwen beschouwd.
  • Geef afbeeldingen een alt-tekst. Mensen met een visuele handicap stellen dit op prijs.
  • Voorkom een te grote nieuwsbrief: 100 kB is een redelijke grootte. Eventueel is een uitloop tot 200 kB denkbaar. Nog ca. 30% van de Nederlanders maakt gebruik van een gewoon, langzaam modem.
  • Zorg voor een consequente huisstijl. Dit levert herkenbaarheid op, wat ook goed is voor de algemene bedrijfs- of productuitstraling.
  • Stuur af en toe een verrassende layout (in de huisstijl) bij een heel speciale aanbieding of bijzonder nieuws.
  • De eerste indruk moet goed zijn. Alle afbeeldingen moeten aanwezig zijn (ook als de nieuwsbrief na enige tijd nogmaals wordt geopend). NieuwsSprinter zorgt hier automatisch voor.
  • Verstuur een nieuwsbrief met een vast interval; mensen zijn gewoontedieren en stellen regelmaat op prijs. Voor sommige campagnes (bij introductie van een nieuw merk of product) is sowieso herhaling gewenst.
  • Wees kritisch wat betreft de kwaliteit van tekst, opmaak en foto's. Vergelijk een digitale nieuwsbrief met een papieren folder of brochure. Daarbij zou u een misdruk of beschadiging ook niet accepteren.
  • Gebruik de statistiekinformatie (klikgedrag) om te bepalen welke onderwerpen veel of weinig gelezen worden en stuur de campagne bij. NieuwsSprinter helpt u daarbij met snelle real-time statistieken.
  • Vermeld een afmeldlink zodat men zich eenvoudig kan afmelden of het adres kan wijzigen.
  • Een aanmeldlink staat een beetje vreemd - de lezer zelf is immers al aangemeld - maar bewijst zijn nut als de nieuwsbrief wordt doorgestuurd.
  • In veel gevallen is een datum of versienummer boven aan de nieuwsbrieven handig. Dat geldt ook voor een geldigheidsdatum in het geval van aanbiedingen.
  • Vergeet niet speciale actie- of leveringsvoorwaarden te vermelden (looptijd!), mede afhankelijk van het feit of u mailt naar zakelijke of privé-adressen. Bij prijzen moet duidelijk zijn of ze inclusief of exclusief btw zijn.
  • Vermeld uw bedrijfs- of contactgegevens. Dat kan voluit of met een link naar uw website. U bent wettelijk verplicht het KvK-nummer te vermelden.
  • Neem eens de proef op de som en print uw nieuwsbrief zodat u weet hoe sommige mensen hem op papier zien.
    Controleer de tekst vanaf deze papieren versie. Op deze manier komt u spelfouten en foutieve zinsconstructies tegen die u eerder over het hoofd zag.
  • Bepaal het doel van uw mailing. Meestal wilt u op korte termijn uw product of dienst verkopen of onder de aandacht brengen. Maar op lange termijn is branding van belang. De kwaliteit van uw nieuwsbrief - uiterlijk en inhoud - moet uw imago verstevigen.
  • Beperk het aantal links in uw digitale nieuwsbrieven: overdaad schaadt. Wanneer u links naar websites van derden opneemt, plaats deze dan bij voorkeur onderaan. Er is namelijk een kans dat de lezer hierna uw nieuwsbrief letterlijk voor gezien houdt.
  • Gebruik niet altijd dezelfde introtekst, dat maakt dat de lezers de inleiding en de inhoud gaan skippen. Een korte inleiding die iets over de inhoud vertelt - en waarom het voor de lezer interessant of nuttig is - zorgt voor geëngageerdheid.
  • Eén van de belangrijkste punten is de inhoud zelf. Een goed geschreven tekst kan een veelvoud aan verkopen of nieuwe lezers opleveren.
    Een heel belangrijke vraag is daarom: zou u zelf de nieuwsbrief willen ontvangen?

Natuurlijk is dit geen uitputtende opsomming. En, op alle regels bestaan uitzonderingen.... Wij adviseren u graag daarover.

Meer klanten, meer omzet? Gebruik NieuwsSprinter!

Lees ook