E-mail marketing & statistiek

Brievenbussen

Statistiek- en marketing-informatie bij nieuwsbrieven

NieuwsSprinter kent een groot aantal opties voor marketing, segmentering, marketing en analyse. Alles gericht op praktische, snelle en overzichtelijke presentatie. De Enterprise-versie voegt daar nog opties aan toe. Alle informatie wordt live bijgewerkt.

Privacy bij e-mail-marketing

Het is technisch mogelijk om bij te houden wie een nieuwsbrief heeft geopend. Dat kan via het e-mailadres of een meegestuurde code. Dit zijn privacygevoelige gegevens. Waarschijnlijk vindt u het zelf ook niet prettig als een bedrijf precies ziet of u hun nieuwsbrief opent en wanneer u dat doet. Vroeg of laat leveren dergelijke methoden vervelende reacties op van klanten.

Overigens is het registeren van informatie via e-mailadres of meegestuurde code niet nauwkeurig: een e-mail kan doorgestuurd worden en de instellingen op de pc van de ontvanger be´nvloeden de registratie.

Meer informatie: nieuwsbrieven en privacy

Registreren aantal geopende nieuwsbrieven

NieuwsSprinter registreert niet door wie een e-mail wordt geopend, maar wel of een e-mail wordt geopend. Er wordt een totaalteller bijgehouden van het aantal geopende nieuwsbrieven. Het nut hiervan is echter beperkt. Als iemand het bericht opent door het even te activeren in het mailprogramma, dan wordt de teller ook bijgewerkt. Dan kan zelfs gebeuren bij het verwijderen van het bericht.
Een geopende nieuwsbrief wil nog niet wil zeggen dat hij daadwerkelijk is gelezen!

Marketing bijsturen via statistieken

Relevante informatie verkrijgt u pas via statistieklinks. Als er geklikt wordt op een link in de nieuwsbrief wordt een bijbehorende teller opgehoogd. Zo kunt u precies zien hoevaak er op een link wordt geklikt. Ook hier geldt: NieuwsSprinter houdt niet bij wie er klikt, alleen hoe vaak een bepaalde link wordt gekozen. Klikt iemand meerdere keren op een link, dan wordt de teller iedere keer bijgewerkt. Dat is niet bezwaarlijk; gemeten wordt tenslotte hoe interessant men een artikel of dienst vindt.
U kunt hyperlinks een (campagne)naam geven zodat ze later snel zijn terug te vinden in het statistiekoverzicht. De gegevens worden real-time bijgewerkt.
In marketingjargon wordt dit systeem click-through genoemd. Het percentage van het aantal kliks levert dan de click through rate (CTR) op:

Voorbeeld grafische weergave statistieken in NieuwsSprinter newsletter

Analyse klikgedrag in emailmarketing

Met deze analyse van het klikgedrag kunt u meer dan alleen het resultaat van uw eigen acties meten. Als u een advertentie of banner voor een derde opneemt in uw mailing kunt u het resultaat van de campagne snel inzien (en afrekenen).

In eerste instantie leveren statistieklinks een teleurstelling op. Er wordt namelijk minder op links geklikt dan u denkt. Het goede nieuws is dat u nu een meetinstrument heeft. Een dergelijk hulpmiddel is met traditionele media ondenkbaar en opent legio nieuwe mogelijkheden. In combinatie met gerichte mailings heeft u een machtig instrument voor e-mailmarketing in handen.
Een praktisch voorbeeld is het afwisselen van de layout van de nieuwsbrief. Test een sobere layout en een verzorgde layout incl. foto's. In de statistieken ziet u het verschil in respons. Een zelfde soort test kunt u uitvoeren met items met veel tekst versus items met korte tekst. Het wordt echt interessant als u met verschillende onderwerpen test. Zelfs de titels/subjects van de mailingen maken verschil.

Registratie geopende e-mails per dag en per uur

Een ander soort statistiekinformatie is die op welke dagen nieuwsbrieven worden geopend. NieuwsSprinter toont een compacte versie voor de eerste 10 dagen na verzending en een gedetailleerde voor 30 dagen na verzending:
Voorbeeld openingspercentages per dag
De Enterprise-versie gaat nog een stap verder door de openingspercentages per uur van de dag te tonen.

Meer e-marketing: conversie kliks

Het bijhouden van het aantal kliks op een link is interessant, maar het wordt pas echt boeiend als u weet wat de conversie is.
De conversie is het 'succes'. Dat kan een klik op de bestel-button zijn of de afronding van een enquete of offerte-aanvraag. Een concreet moment, anders dan het vrijblijvende klikken op een link om informatie te verkrijgen. Het conversie-% is het aantal conversies t.o.v. het aantal kliks op de bijbehorende links:

Voorbeeld grafische weergave statistieken met conversie

Waarom een verdeling in groepen (segmentatie)?

Het indelen van adressen naar verschillende gezichtspunten maakt het mogelijk om een mailing naar een specifieke groep lezers te sturen (targeting). Door het combineren van meerdere opties kunt u zelfs zeer gericht nieuwsbrieven maken en versturen.
Het voordeel is dat uw lezers of klanten alleen informatie krijgen over datgene waarin ze ge´nteresseerd zijn. De kans op respons op zo'n mailing is daarmee groot. Het werkt ook andersom: als uw relaties vaak informatie ontvangen waarin ze niet ge´nteresseerd zijn, dan bestaat de kans dat ze zich afmelden voor uw digitale nieuwsbrief of e-zine.
NieuwsSprinter heeft maar liefst acht verschillende mogelijkheden tot selectie die u naar eigen inzicht kunt indelen. Maak er gebruik van!

Nieuwe versus bestaande klanten

We zien bedrijven veel energie steken in het verzamelen van nieuwe e-mailadressen en het zoeken naar nieuwe prospects of klanten. Wist u dat het genereren van een nieuwe lead of klant vele malen duurder is dan het 'bewerken' van een bestaande klant? Een bestaande klant is makkelijker over te halen om nogmaals iets bij u te bestellen; hij kent u al en is tevreden over uw bedrijf (toch?).

Het binnenhalen van nieuwe adressen of nieuwe klanten is spannender; een toename in het aantal klanten klinkt sexier. Maar terwijl u veel aandacht besteedt aan het werven van prospects, krijgen de bestaande klanten niet de aandacht die ze verdienen. Dan kan het gebeuren dat uw concurrent ze wel aandacht geeft....
Nog een waarschuwing: nieuwe klanten worden vaak binnengehaald met kortingen. Klanten die daar gevoelig voor zijn hebben de neiging bij een volgende aanschaf in te gaan op een willekeurige aanbieding - van de concurrent. Het gevaar bestaat dus dat een nieuwe klant waar u door de kortingsaanbieding al weinig op verdiende, u snel verlaat. Uw klantenbestand groeit in aantal, maar niet in kwaliteit. Daarnaast is het de vraag of het aantal actieve klanten toeneemt.


Wilt u de mogelijkheden van NieuwsSprinter in de praktijk toepassen?
Vraag een gratis proefabonnement aan!