Adressen verzamelen

Postkamer

Hoe komt u aan e-mailadressen?

Om een mailing via e-mail te versturen heeft u adressen nodig. Het kopen van een adressenbestand is meestal geen optie omdat dit bijna altijd een spam mailing oplevert.

Bedenk dat, hoe graag u ook wilt mailen, dit in Nederland niet mag zonder toestemming van de geadresseerde (bij particulieren) volgens de Telecommunicatiewet van mei 2004. Vanaf 1 oktober 2009 geldt dit ook voor zakelijke adressen.
Wanneer u nieuwsbrieven verstuurt zonder toestemming dan wordt dat vaak - zeker bij herhaling - gezien als spam. Dit roept irritatie op bij de ontvanger en kan u commercieel schade berokkenen omdat uw bedrijfs- of productnaam 'besmet' is (in de optiek van de klant).

Adressen uit back-office

Als u e-mailadressen in uw back-office heeft die in aanmerking komen voor een e-mailing, dan kunt u deze importeren in NieuwsSprinter.

Verzamelen via website

Een goede manier om adressen te verzamelen is via uw eigen website. Nodig bezoekers uit om zich in te schrijven voor uw nieuwsbrief. Dit kan ook via advertenties. Niet alleen online, maar ook in de traditionele media. Het aantal aanmeldingen wordt aanzienlijk vergroot als er voor de abonnees 'wat te halen' valt. Dat kan interessante (voor)informatie zijn of speciale aanbiedingen. En natuurlijk is korting of een incentive zoals een cadeaubon een ijzersterk middel om bezoekers te vragen zich in te schrijven onder het motto 'voor wat, hoort wat'. Pas op voor mensen die zich alleen aanmelden vanwege het geschenk.

Verzamelen adressen bij klantcontact

Wanneer u telefonisch contact hebt met klanten, zoals bij de orderafhandeling, vraag dan om het e-mailadres. Vermeldt erbij dat het gebruikt wordt om periodiek interessante aanbiedingen of nieuws te versturen. Overweeg om in alle correspondentie per e-mail een aanmeldlink op te nemen.
Een QR-code -met een link naar de aanmeldpagina- is opvallend en kan goede diensten bewijzen. Maak eenvoudig zelf een QR-code met de Kaywa QR-code generator

Opt-in en aanmelding met bevestiging

Bij expliciete toestemming om te mogen mailen spreken we van opt-in. Als de klant een aanmeldingsbericht ontvangt dat bevestigd moet worden dan is er sprake van dubbele opt-in of aanmelding met bevestiging. Vanwege de permissie van de ontvanger spreekt men wel van permissiemarketing.

Meer gegevens vragen bij aanmelding

U heeft genoeg aan een e-mailadres om te mailen, maar marketingtechnisch is het slim om meer te vragen van een nieuwe abonnee/inschrijver. Met geslacht, naam, interesses en andere gegevens bouwt u profielen op van uw relaties. Dat is het begin van e-mail marketing. Met naam en geslacht kunt u een mailing personaliseren. Interessegebieden bewijzen hun nut als u gerichte mailings verstuurt voor bepaalde producten. De vraag 'Hoe heeft u ons gevonden' is zinvol als u op meerdere manieren adverteert. Op die manier leert u welk medium de meeste response oplevert.
Vraag een bezoeker niet te veel, want een internetter is ongeduldig. Maar, hoe meer er te halen valt, hoe meer men bereid is om in te vullen. Een andere optie is om het aantal gegevens bij aanmelding beperkt houden en later via vragen aan te vullen.

Importeren adressen

Standaard worden bij het importeren van adressen in NieuwsSprinter de al aanwezige adressen ongemoeid gelaten. Een lezer die zich heeft afgemeld blijft afgemeld. Op die manier zorgt een update vanuit de backoffice niet voor onverwachte problemen. Als een relatie zich via de website weer aanmeldt dan ontvangt hij daarna natuurlijk de nieuwsbrief wel.
Wanneer bij het importeren wordt gekozen voor 'bijwerken' dan worden aanwezige adressen bijgewerkt. U geeft zelf aan welke velden ge´mporteerd worden.

Maak geen gebruik van adressenbestanden van derden. Wij staan dit niet toe omdat het op allerlei manieren problemen oplevert. Daarnaast levert het gebruik van dit soort adressen zelden succes op.

Aanmelden vanuit een nieuwsbrief

Een aanmeldoptie in een e-mail nieuwsbrief lijkt overbodig, maar bewijst zijn nut als iemand een nieuwsbrief doorstuurt. De ontvanger kan zich dan makkelijk aanmelden. Virale marketing stimuleert het enthousiasmeren van vrienden en collega's, bijv. met een "Tell-your-friend" functie. Een soort mond-tot-mond reclame. Degene die uw e-mailing doorstuurt is hiermee uw ambassadeur geworden. In sommige gevallen is het gepast zo iemand te belonen voor zijn inspanning.

Toestemming

Zorg ervoor dat u toestemming heeft om te mailen, identificeer uzelf en zorg bij elke mailing voor een makkelijke afmeldoptie. Zie de toelichting van de Autoriteit Consument & Markt in dit verband op spamklacht.nl.
Lees in dit verband de Code Reclame via E-mail.

Wetgeving en privacy

Vertel de toekomstige abonnee of inschrijver via een privacy-statement hoe u zijn of haar gegevens gaat gebruiken. De Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) eist dat van u. Geef aan dat de informatie niet aan derden worden verstrekt. Als u dat wel van plan bent, geef dan een keuzemogelijkheid.

Meer informatie: nieuwsbrieven en privacy

U mag niet zomaar allerlei informatie vragen van iemand die zich inschrijft. Er zijn regels voor het opslaan en bewerken van persoonsgegevens.
Zie: www.persoonsgegevens.eu
Lees ook de Regeling privacy waarborg DDMA
Voor het verwerken van persoonsgegevens is soms een bewerkersovereenkomst nodig.

Adressen verzamelen via uw website of direct importeren? Ontdubbelen? NieuwsSprinter helpt u daarbij.